اهمیت تولید داخلی اسپلیت

کولرهای گازی از جمله وسایل سرمایشی در کشور هستند که درصد و تعداد آنها در سالیان اخیر رشد چشمگیری داشته است. با توجه به نتایج بررسی بودجه خانوار در مناطق شهری ایران در سال ۹۴، درصد خانوارهای دارای کولرگازی در سال ۹۰ برابر ۱۶ درصد بوده، اما در سال ۹۴ به ۱۹ درصد افزایش یافته است.

 

 

 

از سویی دیگر آمار واردات رسمی گمرک هم نشان می دهد که متوسط ارزش واردات کولرهای گازی طی سال های ۹۱ تا ۹۳ در حدود ۱۱۰ میلیون دلار بوده و با یک جهش در سال ۹۴ به ۲۲۴ میلیون دلار رسیده است. حجم واردات کولرگازی در سال ۹۵ نیز در حدود ۲۴۸ میلیون دلار بوده که نسبت به سال ۹۴ هم افزایش داشته است. علاوه بر واردات رسمی، قاچاق این وسائل سرمایشی به کشور نیز بسیار قابل توجه است.

به طوری که سید ابوالقاسم شانه‌ساز، دبیر انجمن لوازم خانگی کوچک چندی پیش اعلام کرده بود که ارزش قاچاق کولرگازی در ۸ ماه اول سال ۹۶ معادل ۱۶۰ میلیون دلار و در سال ۹۵ معادل ۳۰۰ میلیون دلار و معادل کل صادرات لوازم خانگی کشور بوده است. با حمایت از تولید این کالا میتوان از خروج مقدار قابل توجهی ارز جلوگیری نمود. لازم به یاد آوری است طی بازدیدهایی که از کارخانه های تولیدی کولرهای گازی در چین توسط مهندسین شرکت تبرید سازه به عمل آمده دستگاه هایی که ازطریق قاچاق وارد کشور میشوند در کارخانه های ممتاز کشور چین ساخته نمی شود و گرید انرژی پایینی دارند.

  • از دیگر اهمیت تولید این کالا:( ارزش جایگزینی کولرهای گازی پرمصرف با کم مصرف)

با توجه به بحرانی انرژی و مسایل زیست‌ محیطی باید به‌ دنبال روش هایی برای کاهش مصرف انرژی پیدا کرد. بررسی ­ها نشان می ­دهد که اختلاف توان مصرفی برخی از کولرهای گازی قدیمی با برخی کولرهای جدید بیش از ۱۵۰۰ وات است به همین دلیل جایگزینی هر کولرگازی جدید که مصرف بهینه دارند، با این کولرهای قدیمی منجر به کاهش تقاضای مصرفی ۱۵۰۰ واتی برای هر مصرف کننده  می شود. با این وجود در یک حالت متوسط، جایگزینی هریک کولر گازی کم ­مصرف با پرمصرف منجر به کاهش ۱۰۰۰ واتی مصرف در اوج بار می ­شود. بدین ترتیب با جایگزینی یک میلیون دستگاه کولرگازی قدیمی با کولر کم­ مصرف نو، بیش از ۱۰۰۰ مگاوات از تقاضای مصرفی در زمان اوج بار کاسته خواهد شد. این مقدار کاهش مصرف برق معادل صرفه جویی  ۲ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی است.

به نظر می ­رسد جایگزینی کولرهای گازی قدیمی با کم­ مصرف از جمله کولرهای فوق کم مصرف مرکادو به نفع همگان باشد. زیرا در وهله نخست از خاموشی برق و آثار مخرب آن جلوگیری می­ کند. از طرفی استفاده از تجهیزات نو منجر به کاهش هزینه قبض برق استان ­های جنوبی کشور و آسایش مردم می ­شود. در نتیجه از هدر رفت انرژی در کشور جلوگیری شده و فرصت صادرات برق در اوج فصل گرم نیز از بین نخواهد رفت. و در نهایت اینکه در صورت استفاده از محصولات داخلی نیز یک حمایت هوشمند از تولید داخل صورت خواهد گرفت و منجر به تولید و اشتغال هم خواهد شد.

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *