کمپرسور بزرگ یا کمپرسور کوچک؟؟؟؟؟؟!!!

موقع خرید کولر گازی یکی از مواردی که ذهن شما را درگیر می کند این موضوع است که اگر کولرگازی کمپرسور بزرگتری داشته باشد بهتر است و یا اینکه کمپرسور کوچک تر بهتر است. از آنجایی که یکی از منابع مهم مردم برای تحقیق و پرس و جو، فروشنده و یا نصب کننده کولرگازی است و اگر فردی که مشاوره می دهد اطلاعات کافی نداشته باشد، شما را گمراه خواهد کرد.

اگر برای خرید کولرگازیه مرکادو نیاز به مشاوره دارین با کارشناسان مرکادو تماس بگیرید.

در این مقاله می خواهیم بصورت علمی و کارشناسی به این موضوع بپردازیم.

در شکل زیر سیکل یک کولر گازی به صورت ساده قابل مشاهده است. یک سیکل کولر گازی دارای پنج عضو اصلی است که عبارت اند از: کمپرسور، کندانسور، اواپراتور و لوله مویی(شیر انبساط) و مبرد( گاز درون سیکل).

مبرد با عبور از اواپراتور گرمای داخل فضای مورد تهویه را جذب می کند و به گاز تبدیل می شود و وارد کمپرسور می شود. کمپرسور فشار و دمای گاز را افزایش میدهد و گاز فشرده شده وارد کندانسور می شود. گاز حرارت خود را در کندانسور از دست می دهد و به مایع تبدیل می شود. مایع مبرد با عبور از لوله مویی فشار و دمای خود را از دست می دهد و دوباره وارد اواپراتور می شود. این چرخه بطور پیوسته انجام می شود تا گرمای داخل فضا را به خارج منتقل کند و فضای مورد نظر خنک شود.

 

نکته بسیار مهم در این چرخه این موضوع است که اجزای سیکل باید با هم سازگاری داشته باشند تا بتوانند عملکرد خوبی از خود نشان بدهند. برای مثال اگر لوله مویی بصورت مناسب انتخاب نشود و با سایر اجزا سازگار نباشد نمی تواند دما و فشار مبرد را به خوبی کاهش دهد و در نتیجه مبرد نمی تواند گرمای کافی از فضا جذب کند.

برای انتخاب کمپرسور و کندانسور یک نکته ویژه وجود دارد:

اگر کندانسور به اندازه مناسب انتخاب شود، کمپرسور نیز به اندازه مناسب انتخاب می شود و باز هم گاز می تواند بخوبی حرارت خود را منتقل کند و به مایع تبدیل شود. اما اگر کندانسور کوچک تر از میزان طراحی باشد می توان با انتخاب کمپرسور بزرگ تر این کمبود را جبران کرد. دلیل آن این موضوع است که کمپرسور بزرگ تر گاز را به دما و فشار بالاتر می رساند و با افزایش اختلاف دما درون کندانسور میزان انتقال حرارت بر واحد سطح کندانسور افزایش می یابد.

مزایای کندانسور کوچک برای کارخانه تولید کننده کولرگازی:

از آنجایی که کندانسور از جنس مس و آلومینیوم است، کوچک شدن آن برای کارخانه یک مزیت بحساب می آید چون هزینه تولید کارخانه کاهش می یابد. و در نتیجه قیمت نهایی محصول نیز کاهش می یابد.

معایب کندانسور کوچک و کمپرسور بزرگ برای مصرف کننده:

مصرف کننده نهایی باید پول برق بیشتری بپردازد!!

نتیجه گیری:

کمپرسور بزرگ و کندانسور کوچکتر در واقع به نفع کارخانه تولید کولر گازی و کمپرسور کوچک و کندانسور بزرگ به نفع مصرف کننده است.

منظور از کندانسور کوچک چیست؟؟؟

وقتی صحبت از ابعاد کندانسور می شود در واقع باید تعداد لوله های افقی داخل کندانسور و همچنین عرض پره های روی لوله ها را در نظر گرفت.

 

1 دیدگاه دربارهٔ «کمپرسور بزرگ یا کمپرسور کوچک؟؟؟؟؟؟!!!»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *